Konopné semínko v Low Carb stravování

Konopné semínko v Low Carb stravování

Low Carb strategie stravování nebo také LCHF (Low Carb High Fat) je založena na principu nahrazování sacharidů ve stravě tuky. Českým ekvivalentním názvem je proto nízkosacharidové stravování. Poměr příjmu cukrů a tuků se dle tohoto dietetického principu může tzv. překlopit, aniž by došlo k nežádoucím účinkům pro organismus. Množství bílkovin v poměru zůstává stejné.

Jak Low Carb strava funguje?

Základním principem je omezení příjmu sacharidů ve stravě tak, aby nedocházelo k velkým výkyvům hladiny cukru v krvi. Díky tomu se nedostavují výraznější propady energie během dne. Tělu zároveň déle vydrží pocit sytosti. Organismus pálí tuky a tělesná hmotnost se díky tomu snižuje. Velký důraz je v rámci Low Carb stravování kladen na kvalitu zpracování vstupních surovin. Je třeba se striktně vyhnout veškerým polotovarům a průmyslově zpracovaným potravinám, protože právě ty obsahují značné množství přidaného cukru, o kterém mnohdy ani nevíme.

Které potraviny omezit nebo vyloučit

Zpravidla se jedná o vyloučení mouky, škrobu, veškerého pečiva, příloh typu rýže, brambory, těstoviny, dále je třeba eliminovat cukr (i třtinový nebo kokosový), med, sladké nápoje, pivo. Všechny tyto potraviny totiž obsahují vysoké množství sacharidů. Tělo je rychle spálí a pocit hladu se dostavuje nanovo. To je jedním z důvodů, proč při běžném způsobu stravování vzniká potřeba jíst mnohokrát za den.

Omezit je třeba i ovoce a některé druhy sladší zeleniny. To může být z počátku velký nezvyk, který ovšem po čase přejde. Je důležité dopřát tělu dostatek času, aby na novou výživovou strategii přistoupilo. Pokud zdravotní a jiné přínosy převáží nad negativy, jste na správné cestě nejen za vysněnou postavou, ale také za vitálnějším životním stylem plným energie a chuti do života.

Preferované potraviny u Low Carb

Preferovanými potravinami LCHF jsou vejce, maso, ryby, tvaroh, plnotučné jogurty a mléčné výrobky obecně. Dále převážně zelená zelenina (která navíc ve své syrové podobě výborně okysličuje organismus): zelený salát, okurka, cuketa, lilek, zelené fazolky, brokolice, květák, lilek. V neposlední řadě patří mezi preferované potraviny různé druhy ořechů a semen. Ne každé semínko je pro účel Low Carb stravování vhodné. Králem mezi všemi je bez diskuzí konopné semínko, a to především pro své zcela jedinečné složení.

Kouzlo konopného semínka

Naše Carun loupané konopné semínko pochází výhradně z kvalitní podkrkonošské farmářské produkce. Je loupáno velice šetrně, aby se uchovaly veškeré hodnotné živiny důležité pro lidský organismus. Vyznačuje se ideálním poměrem (1:3) esenciálních mastných kyselin (EMK) omega-3 a omega-6. Právě tento poměr je našemu tělu nejbližší a zajišťuje podporu správného fungování metabolismu.

Konopné semínko se vyznačuje vysokým obsahem bílkovin, minerálů, prospěšných rostlinných sterolů, obsahuje všechny základní aminokyseliny a další velmi důležité látky pro lidský organismus.

Semínko se doporučuje užívat nejen jako součást pestré stravy, ale například i při vyšší fyzické i psychické zátěži. Zároveň plně vyhovuje i principům Low Carb dietetiky. Právě pro svůj vysoký podíl tuků, resp. nenasycených mastných kyselin při současně nízkém hodnotovém podílu sacharidové složky.

Esenciální mastné kyseliny jsou životně důležité pro správnou funkci celého organismu, neboť jsou součástí buněčných membrán. Udržují hormonální rovnováhu, brání vysoušení, šupinatění pokožky a lámání vlasů. Účastní se na celkově dobrém fyzickém a psychickém pocitu zdraví a jsou významné v prevenci kardiovaskulárních onemocnění, bronchiálního astmatu, artritidy, autoimunitních chorob nebo roztroušené sklerózy. Vědecké práce provedené v posledních letech poukazují na to, že se důležité kanabinoidní receptory nacházejí v centrální nervové soustavě a v mnoha periferních tkáních včetně imunitního, reprodukčního a zažívacího systému, v sympatetických gangliích, hormonálních žlázách, tepnách, plicích, srdci, v očích, kostech a také v pokožce.

Konopné semínko jako každodenní součást pestré stravy

Doporučené dávkování je 1-2 lžíce konopného semínka denně. Loupané konopné semínko můžete užívat na lačno, poté kdykoliv během dne. Je zároveň vhodným doplňkem prakticky všech jídel. Jedná se o chutnou přísadu studených pokrmů, a to pro svou příjemnou oříškovou příchuť. Ve studené kuchyni si semínko uchová veškeré potřebné živiny. Konopná loupaná semínka můžete použít i pro výrobu domácího rostlinného mléka.

 

Pokud se Vám princip Low Carb stravování zamlouvá, neváhejte jej vyzkoušet na vlastní kůži. Konopné semínko může být Vaším užitečným pomocníkem na cestě k životnímu stylu plnému energie a vitality.

Bisnode