Konopné semínko ve zdravé kuchyni

Konopné semínko ve zdravé kuchyni

Konopné semínko je jednou z nejvýživnějších potravin na světě [1] a oprávněně bývá označováno jako superpotravina, která výživovou hodnotou předčí i to nejkvalitnější maso. Bílkoviny semínka jsou totiž jedny z nejjemnějších, nejkompletnějších, lehce stravitelných a nejvhodnějších bílkovin pro člověka. [2] Právě pro tyto své nepřekonatelné výživové vlastnosti je konopné semínko oblíbené mezi příznivci zdravé stravy a zdravého životního stylu.

Konopné semínko dodává lidskému organizmu všechny potřebné živiny. Vyznačuje se především jedinečným poměrem nenasycených mastných kyselin omega-3 a omega-6. Jejich poměr 1:3 je nejbližší poměrům vlastním lidskému tělu a zajišťuje tak správnou funkci lidského metabolismu. [1]  Semínko konopí obsahuje 25-35 % oleje, 20-25 % lehce stravitelných bílkovin, 10-15 % sacharidů převážně ve formě vlákniny, vitamíny A, B1, B2, B6, C a E. Je bohaté na minerální látky – vápník, sodík, fosfor, hořčík, draslík, železo, mangan, zinek, křemík a platinu. Dále obsahuje lecitin, fytin a kyselinu canabidiovou se silným bakteriálním účinkem. [3]

Jak konopné semínko používat v kuchyni?

Konopné semínko lze konzumovat na mnoho způsobů. Nejlépe se pracuje s již loupaným semínkem, které je měkké a může se tedy konzumovat přímo nebo ho lze přidávat v zásadě do čehokoliv. Můžete si jím posypat namazaný chléb nebo přidat do salátu, jogurtu, kaší. Skvěle chutná i v pomazánkách. Osvědčilo se nám při výrobě rostlinného mléka. Jeho přípravu zvládnete jednodušše sami. Namočte přes noc třeba s mandlemi, poté rozmixujte, přeceďte přes pláténko. Skvěle chutná ochucené skořicí a vanilkovým extraktem. Určitě si zamilujete jeho specifickou ořechovou chuť.

Konopné semínko nejenže výborně chutná, ale pomáhá i při detoxikaci organizmu a přispívá k celkovému lepšímu zdravotnímu stavu organismu. Jeho konzumaci doporučujeme tedy při jarních očistách organizmu i při redukčních dietách. 

Recept na hummus s konopným semínkem

Ingredience:

1 hrnek uvařené cizrny nebo cizrny v konzervě

1 hrst loupaného konopného semínka + na posypání

2 lžičky sezamové pasty tahini

2 lžíce olivového nebo konopného panenské oleje

1 stroužek česneku

Čerstvě vymačkaná šťáva z poloviny citrónu

Na dochucení sůl, pepř, červená paprika

Postup:

Všechny ingredience dáme do mixéru a rozmixujeme na pastu, kterou dále zakápneme citrónovou šťávou, dochutíme mořskou solí, pepřem a červenou paprikou. Na závěr posypeme loupaným konopným semínkem. Jíme s na proužky nakrájenou zeleninou (řapíkatý celer, mrkev, červená kapie…) nebo s celozrnným pečivem. Dobrou chuť. :)

_________________________________________________________________________________________

[1] Callaway, J. C., (2004) Hempseed as a nutritional resource: An overview. Kluwer Academic Publishers, 65–72. http://www.fao.org/fsnforum/sites/default/files/discussions/contributions/Hempseed_as_a_nutritional_resource-_An_overview_2.pdf

[2] Půlpytlová, J. 2011: BP: Nutriční a technologická kvalita semen konopí setého. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 18. https://theses.cz/id/64dggb/bpkonec-ver_7.pdf

[3] House J.D., Neufeld J., Leson G. 2010: Evaluating the quality of protein from hemp seed (Cannabis sativa L.) products through the use of the protein digestibility-corrected amino acid score method. J Agric Food Chem 58: 11801–11807.

Bisnode